MORTON’S NÖROMA

Morton nöroma’nın sebebi net bilinmemektedir. Öne doğru sivrilerek daralan ayakkabılar, sert zemin üzerinde tekrarlayan sıçrama hareketlerinin sinirde etkilenmeye yol açarak kalınlaşmasına sebep olduğu ileri sürülmektedir. Tarak kemiklerini birbirine bağlanmasını sağlayan transvers metatarsal bağlar ayakta sinirin üstünde bir çatı gibi bulunarak her yere basışta kalınlaşmış sinirin dar alanda kalarak sıkışmasına neden olur. Hastalar mermerde yürüyormuş hissi olduğunu ifade edebilmektedir. Ağrı 3. ve 4. parmaklara yayılabilmekte ve ayakkabı çıkarılması ile rahatlama olabilmektedir. Şişlik gibi durumlara ise çok rastlanmaz.

Tanı nasıl koyulabilir?

Tarak kemiklerinin arasını el ile sıkıştırmakla şikayetler artabilmektedir. Doktorunuz tanı koymak amaçlı sizden röntgen, ultrason veya MR gibi görüntüleme metotlarını isteyebilir. Morton nöroma tanısını koymada röntgenin yeri kısıtlıdır yalnız diğer hastalıkları ayırt etmek için yardımcıdır. Özellikle şüphe duyulan durumlarda çekilen kontraslı MR’larda ise bu lezyon görülebilir.

Tedavide ne yapılır?

Cerrahi tedavide 3-4 tarak kemikleri arasında transvers bağ bölgesinde yapılan 2-3 cm lik kesi ile transvers ligamentin kesilerek sinirin serbestleştirilmesi yada kalınlaşmış olan sinir segmentinin alınması işlemi yapılır. Cerrahi dışı tedavi ancak 20% hastada şikayetleri azaltabilir. Buradaki amaç sinir üzerine binen basıncı azaltmaktır. Geniş taraklı ayakkabılar, topuksuz ayakkabılar veya sıkı-sert tabanlıklar ile parmakların hareketi bir miktar kısıtlanarak şikayetler azaltılmaya çalışılır. Lezyona steroid uygulaması ve oral alınan ağrı kesiciler geçici olarak rahatlama oluşturabilir. Tabanlıkların, pedlerin ve ortezlerin belirgin olarak yarar sağladığı gösterilememiştir.